UNLOCKING THE WORLD! Ovaj čovjek napravio je avion za svoju obitelj u svom vrtu

UNLOCKING THE WORLD! Ovaj čovjek napravio je avion za svoju obitelj u svom vrtu

Tek kada se prije više od deset godina preselio u blizinu aerodroma u Ujedinjenom Kraljevstvu, strojarski inženjer Ashok Aliseril Thamarakshan počeo je ozbiljno razmišljati o učenju upravljanja avionom.

Prvi put je okusio letenje nekoliko godina kasnije, kada mu je supruga Abhilasha poklonila 30-minutno iskustvo leta za njegov rođendan.

Aliseril, koji živi u engleskom okrugu Essex, rezervirao je satove letenja na lokalnom aerodromu i odletio na Isle of Wight, otok na južnoj obali Engleske, tijekom svoje prve sesije.

“To je bilo pravo otvaranje očiju kako vam letenje daje slobodu da samo idete na mjesta ako imate tu sposobnost i pristup zrakoplovu”, kaže on za CNN Travel. “Dakle, to me stvarno zakačilo.”

Aliseril je dobio dozvolu privatnog pilota 2019. i ubrzo je počeo unajmljivati ​​zrakoplove za kratke letove.

Ali kako je njegova obitelj rasla – on i Abhilasha sada imaju dvije kćeri, avioni s dva sjedala koji su obično dostupni za privatni najam postali su još manje prikladni, pa je počeo razmišljati o ideji da kupi vlastiti avion.

Aliseril je nakratko razmišljao o kupnji starijeg zrakoplova i pogledao neke koji su izgrađeni 1960-ih i 1970-ih.

Međutim, kaže da se osjećao nelagodno zbog mogućnosti da svoju obitelj vozi starijim zrakoplovom koji nije poznavao i nije mislio da bi to bilo “udobno putovanje”.

Aliseril je počeo razmatrati mogućnost da sam izgradi avion, smatrajući da bi mu to omogućilo bolje razumijevanje zrakoplova kako bi ga bilo lakše dugoročno održavati.

Nakon što je istraživao komplete za samosastavljanje zrakoplova, naišao je na avion s četiri sjedala južnoafričke tvrtke Sling Aircraft koji je ispunio sve potrebne okvire.

U siječnju 2020. Aliseril je za vikend odletio u pogon tvornice Sling Aircraft u Johannesburgu kako bi odveo zrakoplov Sling TSi na testni let i bio je toliko impresioniran da ga je odlučio kupiti.

“Ovo je bilo prije Covida, gdje je putovanje još uvijek bilo vrlo jednostavno u to vrijeme”, objašnjava. “Naručio sam prvi komplet kad sam se vratio. I dok je stigao, Ujedinjeno Kraljevstvo je bilo u potpunoj blokadi.”

Aliseril kaže da su njegovi kolege, od kojih su neki imali iskustva s gradnjom zrakoplova, isprva ponudili pomoć u izradi. Ali ograničenja koja je donijela pandemija Covid-19, koja se do tada proširila svijetom, značila su da to nije bilo moguće.

Nije se dao pokolebati, izgradio je malu šupu u svom stražnjem vrtu i isplanirao različite faze projekta, koje će nadzirati Udruga za lake zrakoplove, britansko predstavničko tijelo koje nadzire izgradnju i održavanje zrakoplova domaće izrade, prema odobrenju od UK Civil Aviation Authority (CAA).

Pravila za amaterski izgrađene zrakoplove malo se razlikuju od zemlje do zemlje. U SAD-u, Savezna uprava za zrakoplovstvo (FAA) ima eksperimentalnu kategoriju plovidbenosti u kojoj se mogu izdati posebne potvrde o plovidbenosti za zrakoplove izrađene u kompletu.

Amaterski izgrađeni zrakoplovi u Ujedinjenom Kraljevstvu istražuju se od strane CAA, koji će izdati “Dozvolu za let” nakon što se uvjeri da je zrakoplov sposoban za let.

Iako je početak izgradnje malo odgođen zbog ograničenja vezanih uz Covid-19 koja su u to vrijeme bila na snazi ​​u Ujedinjenom Kraljevstvu – inspektor Udruge za lake zrakoplove dodijeljen projektu morao je prije toga posjetiti svoj radni prostor – Aliseril je mogao započeti u travnju 2020.

Iako napominje da je njegovo inženjersko iskustvo pomoglo na neki način, vjeruje da se zapravo njegovo iskustvo u poboljšanju doma pokazalo najkorisnijim pri konstruiranju zrakoplova, koji ima duljinu od 7,175 metara i visinu od 2,45 metara.

“Ovi kompleti za letjelice dizajnirani su za izradu svakog amatera, pod uvjetom da ste pomalo praktični i da imate iskustva u radu s nekim specijaliziranim alatima”, dodaje on, opisujući detaljne “Ikea upute za vrstu namještaja” s crtežima koje ste dobili s kompletom.

“Općenito bih rekao da se svatko može uključiti u ovakve građevine.”

Aliseril je sam dovršio posao, crtajući u Abhilashi kako bi pomogao oko nekih dijelova koji su zahtijevali više od jednog para ruku. Njihova najstarija kći Tara, koja sada ima sedam godina, bila je spremna za zadatke kao što je uklanjanje plastike sa svake od komponenti.

Do kraja ljeta 2020. Aliseril je izgradio rep i krila. Počeo je konstruirati dio trupa u listopadu, kada je stigao sljedeći dio kompleta.

Iako je isprva planirao unajmiti radionicu za konstrukciju letjelice, Aliseril smatra da je stvaranje radnog prostora u njegovom domu bio bolji izbor.

“Mogao bih jednostavno ući u šupu i raditi na tome”, kaže. “Stoga što je sve bilo samo u stražnjem vrtu stvarno je pomoglo, iako je prostora bilo malo.”

Svaku fazu projekta morao je potpisati inspektor prije nego što je mogao prijeći na sljedeći zadatak — Udruga lakih zrakoplova dovršila je ukupno oko 12 inspekcija.

Nakon što je većina komponenti bila konstruirana i kada je došlo vrijeme za sastavljanje zrakoplova, Aliseril je sve preselio iz svog doma u hangar u blizini Cambridgea radi konačnog sklapanja i montiranja motora. Zrakoplov je prošao završnu provjeru nekoliko mjeseci kasnije.

Bio je to jedan od prvih Sling TSi kućnih zrakoplova konstruiranih u Velikoj Britaniji. G-Diya, nazvan po svojoj najmlađoj kćeri, otpisan je za svoj prvi let u siječnju 2022.

Aliseril se prisjeća kako je zabrinuto čekao na zemlji dok je probni pilot dizao u zrak avion koji je proveo 18 mjeseci u izgradnji.

“Letio je oko 20 minuta, a onda se vratio”, kaže. “Bilo je to veliko olakšanje. Nisam mogao podići glavu da vidim što se događa tijekom probnog leta.”

Taj prvi let bio je iznimno značajan na mnogo načina.

“S ovim građevinskim projektima svi to nazivaju projektom sve dok se prvi put ne poleti”, objašnjava. “Jednom kada leti, uvijek se zove zrakoplov. Nikada to više ne nazivate projektom. To je psihološki veliki korak.”

Kada je došlo vrijeme da sam prvi put upravlja zrakoplovom, Aliserila je pratio još jedan iskusni probni pilot.

Iako priznaje da je bio izuzetno oprezan, testni pilot je “bacao letjelicu kao da je trkaći auto.”

“Osjećao sam se jako nervozno, nisam to želio dodatno opterećivati”, objašnjava Aliseril. “Ali on, probni pilot je stvarno tjerao sve do krajnjih granica. I bilo je dobro to doživjeti. Znam da zrakoplov može ovoliko podnijeti.

“Kada sam sletio, on, test pilot je pljesnuo rukama i rekao ‘Čestitamo, upravo ste sletjeli s avionom koji ste napravili.’ Bio je to sjajan osjećaj.”

G-Diya, koja ima domet od 1389 kilometara, prošla je kroz niz daljnjih testnih letova prije nego što joj je izdana dozvola za let u svibnju 2022. godine.

Sljedećeg vikenda, Aliseril je sa suprugom i četverogodišnjim kćerima Diyom i Tarom odletio na otok Wight, gdje su se kratko vozili taksijem od aerodroma do plaže.

“Djeca su bila jako sretna”, kaže. “Dakle, ta vrsta slobode. I činjenica da smo to mogli učiniti samo u subotu i opet se vratiti do 16 sati. To je bio sjajan osjećaj.”

Tijekom proteklih nekoliko mjeseci, Aliseril i njegova obitelj vratili su se na otok Wight, a također su putovali u Skegness, primorski gradić u istočnoj Engleskoj i selo Turweston u Buckinghamshireu. Svoja putovanja bilježe na Instagramu.

U lipnju 2022. uzeo je jednotjedno putovanje po sjevernoj Europi s prijateljem pilotom, te odletio u Češku, Austriju i Njemačku.

Iako Aliseril naglašava da je još uvijek relativno novi pilot – trenutno ima oko 125 sati letenja – njegovo samopouzdanje raste sa svakim letom i radi na tome da sa svojom obitelji leti u Europu.

Obiteljska putovanja

“To je plan za dalje”, kaže. “Možemo putovati unutar Ujedinjenog Kraljevstva vikendom, kada je vrijeme dobro. A tijekom ljetnih praznika možemo rezervirati tjedan dana i zatim odletjeti u Europu.”

Za Aliserila, jedna od glavnih prednosti aviona, osim slobode koju pruža njemu i njegovoj obitelji, su prijateljstva koja je sklopio s drugim pilotima.

Uvijek je bio svjestan da bi posjedovanje zrakoplova moglo postati financijski teret, ali uspio je to zaobići tako što je sklopio dogovor da ga podijeli s još tri osobe.

“Dobivanje vaše privatne licence košta dosta”, dodaje, prije nego što primijeti da su mnogi od onih koji su se prihvatili sličnih projekata ili u mirovini ili su ljudi “koji imaju vremena i financijskog statusa” financirati proces.

“Znao sam to od početka i mislio sam preuzeti taj rizik i pokušati sam to učiniti”, kaže. “Znao sam da ću, kad to bude učinjeno, lako moći pronaći ljude koji će podijeliti taj trošak. I to je dobro [za mene] uspjelo.”

Sada kada je zrakoplov ravnomjerno podijeljen između četiri osobe, “košta nas samo otprilike kao SUV”, dodaje Aliseril.

“U zraku je učinkovitiji u potrošnji goriva – potrebno mu je samo oko 20 litara bezolovnog goriva po satu leta”, kaže on. “Dakle, troškovi goriva su gotovo jednaki vožnji.”

Trenutačno nema mjesta za hangar na aerodromima u blizini njegove kuće, pa Aliseril gradi novi hangar za avion, koji se još nalazi u blizini Cambridgea, na aerodromu u Essexu.

Što se tiče troškova izrade, komplet je bio cijenjen na oko £80,000 (oko $91,000,) prema Aliserilu, dok su dodatni troškovi uključujući avioniku, kao i avionski Rotax motor, propeler i ostale potrepštine, doveli ukupni iznos na oko 180.000 funti (oko 203.000 dolara).

Nada se da će se više mladih ljudi ubuduće baviti ovakvim projektima te ističe zajedničko vlasništvo nad zrakoplovima kao način da se stvari učine isplativijima, ali i da se povežu u svijetu zrakoplovstva.

“To postaje zajednička stvar”, kaže. “Uvijek imate nekoga s kim možete letjeti ako vam obitelj nije dostupna. Također, imate druge pilote koji su prijatelji – učite jedni od drugih.”

Piše: Tamara Hardingham-Gill, CNN/ Foto: Courtesy Ashok Thamarakshan

KATEGORIJE
OZNAKE

KOMENTARI