TikTok je u vlasništvu kineske kompanije. Pa zašto tamo ne postoji?

TikTok je u vlasništvu kineske kompanije. Pa zašto tamo ne postoji?

TikTok se bori da ostane živ u Sjedinjenim Američkim Državama dok raste pritisak u Washingtonu da se aplikacija zabrani ako njezini kineski vlasnici ne prodaju tvrtku.

No iznimno popularna platforma, razvijena domaćom kineskom tehnologijom, nije dostupna u Kini. Zapravo, tamo nikada nije postojao. Umjesto toga, postoji druga verzija TikToka — sestrinska aplikacija koja se zove Douyin.

Oba su u vlasništvu matične tvrtke ByteDance sa sjedištem u Pekingu, ali Douyin je lansiran prije TikToka i postao je viralna senzacija u Kini. Njegov moćni algoritam postao je temelj za TikTok i ključan je za njegov globalni uspjeh.

Ali dvije platforme, slične na površini, igraju po potpuno različitim pravilima.

Evo što trebate znati o Douyinu i ByteDanceu:

Stvarno je popularan

Douyin ima nevjerojatnih 600 milijuna korisnika dnevno. Kao i TikTok, to je video aplikacija kratkog formata.

Pokrenut 2016., Douyin je bio glavni pokretač novca za ByteDance godinama prije TikToka, prikupljajući prihod putem davanja napojnica u aplikaciji i prijenosa uživo.

ByteDance je osnovao Zhang Yiming, bivši zaposlenik Microsofta, a prvi put je postao poznat po svojoj aplikaciji za vijesti Jinri Toutiao ili “Today’s Headlines”, koja je debitirala 2012. ubrzo nakon osnivanja tvrtke.

Toutiao je stvorio prilagođene izvore vijesti za svakog korisnika. Ljudi su se brzo navukli, a korisnici u prosjeku provedu više od 70 minuta dnevno na platformi.

ByteDance je primijenio sličnu formulu na Douyin.

Zatim je 2017. tehnološka tvrtka u privatnom vlasništvu kupila video startup sa sjedištem u SAD-u i objavila TikTok kao inozemnu verziju Douyina. Također je kupila popularnu aplikaciju za sinkronizaciju usana musical.ly i premjestila te korisnike na TikTok 2018.

Popularnost aplikacije od tada je postala globalna. U 2021. TikTok je dosegao više od 1 milijarde mjesečno aktivnih korisnika diljem svijeta.

Filteri ljepote su posvuda

TikTok i Douyin sučelja izgledaju slično, ali kada korisnici uključe svoje kamere, jedna razlika postaje jasna: Douyin ima automatski filtar ljepote koji zaglađuje kožu i često mijenja oblik lica osobe.

Žene u Kini dugo su se suočavale s velikim pritiskom da se prilagode standardima ljepote koji naglašavaju vitku figuru, velike oči, blistavu kožu i visoke jagodice.

Sve je veća potražnja za plastičnom kirurgijom. Između 2014. i 2017. broj ljudi koji su se podvrgli plastičnim operacijama u Kini više se nego udvostručio. U međuvremenu, aplikacije za uljepšavanje natječu se u stvaranju filtara koji korisnicima prikazuju ljepše verzije njih samih.

Dok TikTok također ima filtere ljepote, korisnici ih mogu odabrati prilikom snimanja. Ne pokreću se automatski.

Napravljen je za kupovinu

Još jedna velika razlika između TikToka i Douyina je veliko kinesko tržište internetske kupovine.

Livestream prodaja proizvoda je industrija vrijedna više milijardi dolara u kontinentalnoj Kini, a dobila je veliki poticaj tijekom pandemije.

Od lipnja prošle godine bilo je više od 460 milijuna korisnika e-trgovine uživo u kontinentalnoj Kini, prema Vijeću kineske akademije za promicanje međunarodne trgovine, tijelu povezanom s pekinškim ministarstvom trgovine.

Douyin je glavna platforma za livestreamere, zajedno s Taobaom, Alibabinim (BABA) online tržištem sličnim eBayu.

ja – Kupnja putem n-aplikacije je jednostavna: proizvodi i popusti prikazani su na zaslonu tijekom prijenosa uživo, a kupnje su udaljene samo jednim prevlačenjem ili klikom.

Cenzura je raširena

Kina ima jedan od najstrožih režima cenzure na svijetu, a Douyin mora slijediti pravila.

Internetski nadzornici redovito se bore protiv neslaganja na internetu i blokiraju politički osjetljive informacije.

Kad je CNN pretražio “Tiananmen 1989” u Douyinu, ništa se nije pojavilo.

Masakr na Tiananmenu, u kojem su se kineske trupe brutalno obračunale s prodemokratskim prosvjednicima u Pekingu, izbrisan je iz kineskih povijesnih knjiga. Svaka rasprava o događaju je strogo cenzurirana i kontrolirana.

Kad je CNN pretraživao istu frazu u TikToku, dao je mnogo rezultata, uključujući videozapise korisnika koji govore o tome što se dogodilo i kratku Wikipedijinu reklamu koja sažima događaj.

“Tako je zanimljivo vidjeti ovu kontradikciju u ovoj jednoj tvrtki [ByteDance] s ova dva lica”, rekao je Duncan Clark, predsjednik i osnivač investicijskog savjetovanja BDA China.

Ograničenja za mlade korisnike

Još jedna ključna razlika: Douyin ima mnogo stroži stav prema mlađim korisnicima.

Korisnici mlađi od 14 godina mogu pristupiti samo sadržaju sigurnom za djecu i koristiti aplikaciju samo 40 minuta dnevno i. Ne mogu koristiti aplikaciju od 22 sata. do 6 ujutro.

Godinama je Kina pokušavala obuzdati ovisnost o video igrama i druge nezdrave internetske navike. Najavio je policijski sat za online igranje za maloljetnike u 2019., prije nego što je potpuno zabranio online igranje tijekom radnih dana za maloljetnike.

Čak i većinu vikenda, korisnici mlađi od 18 godina smiju igrati samo tri sata.

“U SAD-u postoji vrlo laissez-faire stav prema sadržaju, čak i sadržaju koji je usmjeren na tinejdžere i ranjive osobe”, rekao je Clark. “Kineska vlada mnogo više naginje regulaciji u ranim fazama rasta Douyina, posebno štiteći mlađe ljude.”

TikTok je ranije ovog mjeseca poduzeo slične korake, najavivši da će svaki korisnik mlađi od 18 godina uskoro imati zadano ograničenje vremena pred ekranom od jednog sata dnevno, iako će korisnici tinejdžeri moći isključiti ovu novu zadanu postavku.

Nisam sam

TikTok nije jedina platforma u vlasništvu Kineza koja postiže virusni uspjeh u Sjedinjenim Državama.

Od 10 najpopularnijih besplatnih aplikacija u Appleovoj (AAPL)američkoj trgovini aplikacija, četiri su razvijene kineskom tehnologijom.

Osim TikToka, tu su i shopping aplikacija Temu, trgovac brzom modom Shein te aplikacija za video editiranje CapCut, koja je također u vlasništvu ByteDancea.

TikTok je i dalje iznimno popularan u Sjedinjenim Državama, s više od 150 milijuna korisnika mjesečno — gotovo polovica stanovništva zemlje.

Ostaje za vidjeti hoće li TikTok moći uvjeriti američke zakonodavce da ne predstavlja nikakvu prijetnju – ali obračun u Washingtonu istaknuo je veća pitanja o sigurnosti i privatnosti podataka zbog kojih bi se druge aplikacije mogle naći na udaru.

Ove bi aplikacije mogle biti sljedeće, rekao je Clark. Rekao je da SAD-u treba “sofisticiraniji okvir za regulaciju velikih tehnoloških tvrtki”, s obzirom na broj američkih investitora i korisnika na stranim platformama.

“Također moraju razmisliti o tome koliko visoko će podići ljestvicu za kineska ulaganja u SAD-u i o posljedicama potpunog isključivanja četiri od deset najboljih aplikacija”, rekao je Clark.

“Što će ih zamijeniti? I kako će se to odigrati? I kako je to pravedno prema ulagačima u te aplikacije naspram američkih igrača?” on je dodao. “To je nered.”

Pišu: Jessie Yeung i Seline Wang, CNN/ Foto: Screenshot/ Ilustracija

KATEGORIJE
OZNAKE
Podijeli

KOMENTARI